Konsthallen, Konstbiennalen: Rethinking dissent

 .
konst
Var: Konsthallen, brevid konstmusset
Vad: Utställning "om politikens begränsningear och motståndets möjligeheter", en del av Göteborgs 4:e internationella konstbiennal.
När: Utställningen pågår fram till 25 november, jag var där i måndags med min klass och min psykologilärare.
Stämning: Jag brukar gilla konsthallen utställningar, för de tar ofta upp aktuella ämnen och är gjorda av unga konstnärer.
Hur: Monument, varvat med film och en installation. Jag såg aldrig installationen, eftersom guiden varnade oss för att gå in om vi var känsliga. 
Den består av bilder från Irakkriget, på människorna som skadats, dödars, torterats och utsatts för, antagligen stridsgaser, eftersom det fått stora tumörer eller svällda kroppsdelar.
Känsla: Otroligt bra helhet, ta tid att tänka igenom filmerna, de säger väldigt mycket. Utställningen i sin helhet ger många tankar, vad är rätt?, hur grymma kan människor vara?
Jag kände mig rikare när jag gick därifrån, det kändes som man hade fått uppleva andra människors känslor för ett tag och det är väldigt...."upplyftande" (fel ord i detta sammanhang)

Missa inte monumentet som står direkt i entren,  föreställande en självmordsbombare redo att spränga sig själv. Texten översatt från spanska : Alla är skyldiga utom jag.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback